ChristenUnie Groningen wil dat jongeren stage kunnen lopen bij boeren

Koeien
Door ChristenUnie Groningen op 13 november 2019 om 19:10

ChristenUnie Groningen wil dat jongeren stage kunnen lopen bij boeren

De ChristenUnie Groningen wil dat in de maatschappelijke diensttijd voor jongeren ook de agrarische sector wordt betrokken. Daarom dient de partij een motie in tijdens de gemeenteraad van 13 november. De maatschappelijke diensttijd brengt jongeren in aanraking met andere leefwerelden waarmee ze zelf niet snel in aanraking komen. Daarnaast bereidt het hen voor op het werkende leven. Aangezien de gemeente Groningen uit zowel een stedelijk als landelijk gebied bestaat, is dit volgens de ChristenUnie een mooie kans om jongeren te laten zien hoe de leefwereld van de agrarische sector eruit ziet.

De ChristenUnie roept het college daarom op om het gesprek aan te gaan met LTO Noord en FIX, de organisatie die invulling geeft aan de maatschappelijke diensttijd.

Raadslid Gerben Brandsema: “Als ChristenUnie zijn we groot voorstander van de maatschappelijke diensttijd voor jongeren. Dit is voor hen een mooie kans om buiten de schoolbanken een bijdrage te leveren aan de samenleving. Ook denken we dat het goed is voor onze jongeren om een beeld te krijgen bij het werk van boeren. Het versterkt het onderlinge begrip. Daarom is het wat ons betreft een mooie toevoeging aan de maatschappelijke diensttijd voor jongeren.”

De maatschappelijke diensttijd start officieel in februari 2020.