Blijven investeren in sport

Voetballende kinderen
Door Gerben Brandsema op 19 december 2019 om 07:46

Blijven investeren in sport

Tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering van 2019 hebben we gesproken over de investeringen in sportvoorzieningen. Sporten is een belangrijke manier om gezond en sociaal actief te blijven. We zijn dan ook tevreden dat het college, ondanks de lastige financiële situatie, blijft investeren in sportvoorzieningen.

Ondanks dat we een maand geleden bij de begroting ook op sport hebben moeten bezuinigen, vind ik het positief dat we daarnaast blijven investeren in sport. Niet alleen door het vervangen van bijvoorbeeld bestaande kunstgrasvelden, maar ook door te investeren in extra capaciteit voor de sport. Met het voorstel van het college wordt volgend jaar voor 3,7 miljoen geïnvesteerd in onder andere het vervangen van bestaande natuurgrasvelden waarvoor kunstgrasvelden in de plaats komen, wat leidt tot meer capaciteit, en worden kleedkamers bijgebouwd op twee sportparken. Dit wordt gedaan bij sportverenigingen van Engelbert tot Hoogkerk.

In 2016 hebben we als gemeenteraad met de instelling van het zogenaamde ‘co-investeringsfonds’ besloten dat bij investeringen in extra capaciteit ook een bijdrage van de verenigingen wordt gevraagd. Dit kan door het uitvoeren van werkzaamheden of door een financiële bijdrage te leveren. De ChristenUnie is nog steeds van mening dat dit een prima methode is om efficiënt om te gaan met de schaarse middelen die we hebben, helemaal gezien de huidige financiële situatie van de gemeente. Op deze manier kunnen we met dezelfde middelen meer bereiken, want ook bij sport zijn de ambities groter dan de beschikbare middelen..