Coalitie-Y Groningen is van start!

Foto bijeenkomst 1.jfif
Door Tessa Moorlag op 10 februari 2020 om 10:30

Coalitie-Y Groningen is van start!

Afgelopen vrijdagochtend was de aftrap van Coalitie-Y Groningen. In het stadhuis kwamen jongeren(vertegenwoordigers) en raadsleden van de ChristenUnie, GroenLinks, de PvdA, de PvdD en Student&Stad bijeen om in gesprek te gaan over de problemen en uitdagingen waar jongeren tegenaan lopen. Coalitie-Y Groningen is een lokale afspiegeling van het landelijke initiatief.

Onder de (jongeren)organisaties waren bijvoorbeeld studentenverenigingen, politieke
jongerenorganisaties en vertegenwoordigers van universiteit, hbo en mbo aanwezig. Het gesprek stond voornamelijk in het teken van de prestatiedruk. Naar voren kwam dat veel jongeren een gevoel van eenzaamheid en keuzestress ervaren. Daarnaast is de toekomst niet altijd even zeker door de overspannen woningmarkt en de oplopende studieschulden.

Drie op de tien jongeren voelen zich depressief. Het is van belang dat jongeren gehoord worden, juist in een studentenstad als Groningen. Deze bijeenkomst is een mooie eerste stap in de goede richting. Het gesprek ligt nu open. In de toekomst willen we met jongeren in gesprek blijven gaan over de problemen die ze ervaren, zodat we samen in actie kunnen komen.