ChristenUnie Groningen: “Bied geen ruimte aan reclameposters Second Love”

Huwelijk
Oog voor elkaar logo blauw.jpg
Door ChristenUnie Groningen op 28 februari 2020 om 10:52

ChristenUnie Groningen: “Bied geen ruimte aan reclameposters Second Love”

Sinds een aantal weken zijn er op verschillende plekken in de gemeente Groningen reclameposters van Second Love te zien. Second Love is een datingwebsite voor ‘mannen en vrouwen die een spannende affaire of avontuur zoeken’. Second Love biedt mannen en vrouwen met een vaste relatie daarmee de mogelijkheid om vreemd te gaan.  De ChristenUnie vindt het onwenselijk dat er binnen de gemeente Groningen ruimte is voor reclame die dit gedrag promoot en normaliseert. We vragen het college daarom naar mogelijkheden om deze posters uit de openbare ruimte te weren.

“Mensen zijn vrij in hun keuze voor een partner en hoe ze hun relatie vormgeven. Maar om een relatie, in welke vorm dan ook, goed te houden zijn waarden als betrouwbaarheid, eerlijkheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid belangrijk. Second Love doet voorkomen alsof vreemdgaan de normaalste zaak van de wereld is, terwijl dit een grote impact op een relatie kan hebben.” aldus fractievoorzitter Gerben Brandsema. “In de huidige westerse, individualistische samenleving lijkt een tijdsgeest te heersen waarbij ontrouw in spannende en gewaagde beelden wordt getoond, en waarbij trouw wordt afgeschilderd als burgerlijk en saai. Een vitale samenleving heeft echter baat bij veilige en duurzame relaties. Als we het als samenleving belangrijk vinden dat er naar elkaar wordt omgezien, dat we oog hebben voor elkaar, dan moeten we waarden als betrouwbaarheid en eerlijkheid ondersteunen, niet ondergraven.

Hoe ingrijpend het kan zijn wanneer iemand na een langdurige relatie van het ene op het andere moment door zijn of haar partner in de steek wordt gelaten is ook te zien in de 2Doc documentaire Verlaten die in 2018 is uitgezonden door BNNVARA. Bij een deel van de (echt)scheidingen zijn ook kinderen betrokken. "Steeds meer raken we ervan doordrongen dat kinderen de scheiding van kun ouders vaak als bijzonder ingrijpend ervaren. Dit maakt dat de ChristenUnie vindt dat er niet te lichtvoetig moet worden omgegaan met relaties."