Groningse raadsfracties: laat gemeente Groningen bijdragen aan opvang 500 kwetsbare kinderen

Kind vluchteling in Sudan.jpg
Door ChristenUnie Groningen op 6 maart 2020 om 11:00

Gisterochtend verscheen een noodkreet van drie hulporganisaties: Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children. Deze hulporganisaties luiden de noodklok over de humanitaire crisis die zich voltrekt aan de randen van Europa. Duizenden alleenstaande minderjarige kinderen ontbreekt het (nog steeds) aan de meest fundamentele rechten zoals onderdak, water, eten, medische zorg en onderwijs. Samen met PvdA, GroenLinks, PvdD, Student en Stad, D66, CDA en SP hebben we daarom een brief gestuurd naar het college van burgemeester en wethouders, waarin we het college vragen om naar deze noodkreet te luisteren.

De Griekse overheid heeft via de Europese Commissie bijstand gevraagd voor deze meest kwetsbare vluchtelingen, een groep van 2.500 alleenstaande minderjarige kinderen. De Tweede Kamer heeft recentelijk de regering verzocht om te bezien wat er aan deze situatie gedaan kan worden. Tot op heden is de situatie in Griekenland onveranderd schrijnend en wordt deze met de dag erbarmelijker. De hulporganisaties roepen Nederland en Nederlandse gemeenten, waaronder Groningen, op om zich gezamenlijk in te spannen voor de opvang van 500 (meest) kwetsbare kinderen.

Met de brief willen we het college laten weten positief zijn ten aanzien van de oproep van de drie hulporganisaties. Wij vragen hetzelfde van het college. Natuurlijk gaat een gemeente alleen niet over de opvang, en ontbreekt het aan middelen. Gemeenten hebben de hulp van de staatssecretaris nodig. Daarom vragen wij het college om de staatssecretaris op te roepen Groningen en andere gemeenten in staat te stellen mee te helpen, mee te denken en onderdeel te laten zijn voor de oplossing van dit schrijnende probleem, zodat de rechten en veiligheid van de meest kwetsbare kinderen zo snel mogelijk geborgd worden.