Nieuw bestemmingsplan Garmerwolde brengt generaties samen

Boks - jong en oud
Door Tessa Moorlag op 22 april 2020 om 21:15

Nieuw bestemmingsplan Garmerwolde brengt generaties samen

Vandaag heeft de raad ingestemd met het herbestemmingsplan van de boerderij aan de Dorpsweg in Garmerwolde. Op de plek waar de boerderij eerst stond kan nu een gemengde woonvorm gerealiseerd worden. Hoewel de reden dat deze boerderij gesloopt moet worden triest is, leidt dit initiatief tot een nieuwe woonvorm waarin verschillende generaties samenkomen. Als ChristenUnie zijn we groot voorstander van gemengde woonvormen, waarin wonen tot meer sociaal contact en cohesie leidt. We zijn daarom blij dat alle raadsleden voor dit plan hebben gestemd!

De boerderij in Garmerwolde heeft zware aardbevingsschade opgelopen en kan niet hersteld worden. De eigenaar van de boerderij heeft voorgesteld om in het land achter de boerderij een nieuw agrarisch bedrijf te bouwen. Daardoor komt op de plek waar de boerderij eerst stond een plek vrij waar een gemengde woonvorm gerealiseerd kan worden. De woningbouw is een initiatief van een groep inwoners van Garmerwolde (vereniging Garmerheerd) voor een meergeneratiehof. De groep en de eigenaar werken hierin samen met de Stichting Knarrenhof.

Ik vind het erg positief dat dit plan bijdraagt aan de realisatie van een gemengde woonvorm voor een groep mensen die al langere tijd op zoek is naar een locatie in Garmerwolde. Het is heel waardevol dat verschillende generaties op deze wijze kunnen worden samengebracht. Daarnaast is het positief voor de leefbaarheid in Garmerwolde. ls ChristenUnie zijn we daarom erg enthousiast over dit initiatief!