Zorg voor meer studieplekken voor alle studenten

vrouw met laptop.jpg
Door Tessa Moorlag op 17 februari 2021 om 12:00

Zorg voor meer studieplekken voor alle studenten

Op dit moment zijn er te weinig studieplekken beschikbaar voor studenten. In de Universiteitsbibliotheek (UB) is er bijvoorbeeld alleen plek voor ‘kwetsbare’ studenten. Volgens de Rijksuniversiteit zijn dit studenten die vanwege bijzondere omstandigheden behoefte hebben aan een externe studieplek. Denk bijvoorbeeld aan studenten met sterke concentratie- of structuurproblemen of prikkelgevoeligheid, al dan niet veroorzaakt door een functiebeperking, psychische/medische problematiek of een moeilijke thuissituatie. Wij vinden het heel goed dat er oog is voor deze groep studenten, maar vinden dat er ook geluisterd moet worden naar behoefte van de vele studenten die buiten deze specifieke doelgroep vallen. Daarom stellen we vandaag vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Studenten ervaren aanzienlijk meer stress en mentale problemen als gevolg van de coronacrisis. Op kamers van een paar vierkante meter moeten studenten eten, slapen, studeren en ontspannen. We horen van verschillende kanten dat studenten concentratieproblemen ervaren en dat er veel vraag is naar externe studieplekken.

De Uis bij uitstek geschikt om coronaproof te worden ingericht, met looproutes en studeerplekken op 1,5 meter afstand van elkaar. We zien dat het aantal plekken wordt opgeschaald, maar dit gebeurt naar onze mening erg langzaam. Van de meer dan 2000 studieplekken zijn er nu slechts 140 plekken in de ochtend en 140 plekken in de middag beschikbaar. We willen graag van het college horen of er mogelijkheden zijn om op korte termijn meer plekken open te stellen.

Op andere plekken gebeurt dit al. Bij de Hanzehogeschool in Groningen, bijvoorbeeld, wordt geen onderscheid wordt gemaakt en kan in principe elke student zich aanmelden voor studieplekken. Ook in andere steden wordt een bredere groep toegelaten op inschrijving, waarbij kwetsbare studenten wel alsnog voorrang krijgen. Daarbij worden verschillende faculteitsbibliotheken opengesteld voor alle studenten om coronaproof te kunnen studeren. We hopen dat dit in Groningen ook te realiseren is, en vragen ook naar mogelijkheden om het Forum Groningen open te stellen voor studenten. De vragen zullen vanmiddag om 15:30 tijdens het politiek vragenuur worden behandeld.

Labels: ,