Raadsfracties vragen college van B&W naar stand van zaken motie ‘Nationaliteit Onbekend’

geld en paspoort.jpg
TOP5CU-8147.jpg
Door Gerben Brandsema op 13 april 2021 om 13:30

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 31 oktober 2019 is door de ChristenUnie, de Partij voor de Dieren, GroenLinks, de SP, D66, het CDA en de Partij van de Arbeid de motie Nationaliteit Onbekend ingediend en unaniem aangenomen. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en zijn we benieuwd naar hoe het ervoor staat met de uitvoering van de ingediende motie. Daarom stellen we vandaag samen met de andere fracties vragen aan het college van B&W.

In 2019 hadden ongeveer duizend inwoners van Groningen de status ‘Nationaliteit Onbekend’. Hoewel deze mensen vaak al bijna hun hele leven in Nederland wonen, zijn ze door deze status formeel geen Nederlanders. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld niet stemmen, kunnen ze bepaalde beroepen niet uitoefenen en is reizen lastiger. Zelfs het afsluiten van een mobiel abonnement kan problemen veroorzaken. Veel van deze mensen voelen zich dan ook een tweederangsburger.

Omdat er in de landelijke politiek onvoldoende voortgang werd geboekt, hebben we samen met de bovenstaande gemeenteraadsfracties in oktober 2019 de hierboven genoemde motie ingediend. Met de motie riepen we het college van B&W op om aan te sluiten bij een onafhankelijke expertgroep, die samen met andere gemeenten naar het gemeentelijke beleid rondom deze problematiek kijkt.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat zo veel mensen wel dezelfde plichten maar niet dezelfde rechten krijgen als andere inwoners, daarom zijn we blij dat de motie in oktober 2019 unaniem is aangenomen. Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en willen we graag weten hoe de gemeente zich de afgelopen tijd heeft ingezet voor de mensen met de status Nationaliteit Onbekend. We vragen bijvoorbeeld hoeveel van deze mensen inmiddels de status Staatloos hebben gekregen. Met deze status kunnen ze wel een Nederlandse nationaliteit aanvragen door naturalisatie en kunnen andere praktische problemen worden opgelost. Maar uiteindelijk is het de landelijke politiek die moet gaan bewegen om deze mensen tussen de wal en het schip vandaan te halen en ze weer een toekomstperspectief kan bieden.

Labels: