Zorgen over seksueel geweld bij kinderen

TOP5CU-8147.jpg
Door Gerben Brandsema op 21 juni 2021 om 18:00

Zorgen over seksueel geweld bij kinderen

Dinsdag 8 juni is de nieuwe dadermonitor seksueel geweld tegen kinderen 2015-2019 uitgebracht. Uit deze monitor blijkt dat er de afgelopen jaren in de aanpak van daders van seksueel geweld tegen kinderen weinig lijkt te zijn veranderd. Deze constatering baart onze fractie zorgen. We willen meer inzicht krijgen in de situatie in Groningen en hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Uit de dadermonitor blijkt onder andere dat er meer aandacht moet komen voor het voorkomen van daderschap.  “Veel van de daders zijn jong; ruim een kwart is minderjarig. De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld geeft aan dat veel jongeren niet weten wat grenzen zijn voor zichzelf, laat staan voor een ander. Het is daarom belangrijk dat er meer aandacht voor preventie komt. Als daderschap wordt voorkomen, zorgt dat ook voor minder slachtoffers. Zo is er onder andere aandacht nodig voor het praten en leren over seksualiteit en gewenste omgangsvormen. Dit kan worden aangepakt door voorlichtingen in het onderwijs, maar ook op andere terreinen: thuis, bij sportverenigingen en in de wetgeving.

Onze fractie weet dat er scholen zijn waar er aandacht is voor dit thema, maar hoort tegelijk de roep om voorlichting, voornamelijk in de eerste klas van het voortgezet onderwijs. Op dit moment is niet inzichtelijk op welke scholen wel en op welke geen voorlichting wordt gegeven. Er zijn stimuleringsbudgetten beschikbaar voor scholen om aandacht te geven aan het thema gezonde relaties en seksualiteit. We zien graag dat het college dit onderwerp onder de aandacht brengt bij het onderwijs in de gemeente Groningen en vragen het college of het hiertoe bereid is.

Labels: ,