Verander de naam van ‘Zoen en Vroem’ naar ‘Smok & Vot’

TOP5CU-8147.jpg
Door Gerben Brandsema op 23 juni 2021 om 13:32

Verander de naam van ‘Zoen en Vroem’ naar ‘Smok & Vot’

Op de locatie van het voormalige Treslinghuis worden nieuwe appartementen en een integraal kindcentrum gebouwd, inclusief een Kiss & Ride aan de Klaprooslaan met de naam ‘Zoen & Vroem’. Samen met de PvdA denken dat dit nog net een slag mooier kan en willen we dat de naam wordt veranderd in de Groningse term ‘Smok & Vot’, en dat dit ook gaat gelden voor toekomstige ‘Smok & Vot’ stroken.

Groningen heeft een sterke identiteit. Onderdeel daarvan is de streektaal. Maar, zoals iedereen wel weet, wordt het Gronings net als vele andere streektalen steeds minder gesproken. Het Dagblad van het Noorden berichtte afgelopen mei nog dat streektalen in hoog tempo verdwijnen. Nu hebben we niet de illusie dat ze die trend zomaar kunnen stoppen. Wel zien we met deze laagdrempelige verandering kans om een kleine bijdrage te leveren aan het levendig houden van de Groningse streektaal. Want hoe mooi zou het zijn als een oma tegen haar kleinkind zegt ‘Krieg ik nog een smok van die?' en dat het kleinkind dan opeens wél weet wat oma bedoelt!

Foto: Smok & Vot bord bij De Klimop in Middelstum, door Roald van Elswijk

Labels: ,