ChristenUnie wil actie om meer woningen goed te isoleren

peter_vierkant.jpg
Door Peter Rebergen op 24 september 2021 om 20:00

ChristenUnie wil actie om meer woningen goed te isoleren

De isolatie van woningen in Nederland gaat veel te langzaam. Daarom willen we samen met de fracties van GroenLinks en het CDA dat er snel werk wordt emaakt van de maatregelen uit het Nationaal Isolatieprogramma. Dit programma is opgesteld door de landelijke fracties van deze partijen in samenwerking met een aantal maatschappelijke partijen.

‘In Groningen willen we in 2035 CO2 neutraal zijn. Stap 1 is daarbij om goed te isoleren, want daar bespaar je een hoop energie mee. Maar het isoleren van de huizen gaat op dit moment te langzaam,’ vindt raadslid Ceciel Nieuwenhout (GroenLinks). ‘Landelijk zie je dat we ons isolatietempo ongeveer moeten verdrievoudigen, willen we onze doelstellingen behalen. In Groningen zal dit niet anders zijn. Met het Energieloket wordt al hard aan de weg getimmerd, maar om onze doelstellingen te behalen is systematisch meer en sneller isoleren het devies’.

Naast extra comfort voor de bewoners leidt isoleren tot een kleiner energieverbruik. CU-raadslid Peter Rebergen: ‘We zien dat de gasprijzen enorm stijgen. Dit heeft een groter effect op woningeigenaren en huurders met een slecht geïsoleerde woning. Tijdens de winter zullen veel mensen schrikken van de hoge energiekosten. Daarom is isoleren cruciaal om de energierekening van onze inwoners in toom te houden’.

Voor mensen met een laag inkomen willen de fracties persoonsgebonden isolatietegoedbonnen. ‘Helaas is het niet voor iedereen even makkelijk hun huis goed te isoleren. Met deze tegoedbonnen helpen we de mensen voor wie het lastig is om het te investeren bedrag helemaal voor te schieten,’ aldus Herman Pieter Ubbens (CDA).

Daarnaast vragen we naar het instellen van lokale isolatieteams en een aanpak waarbij grote series gebouwen met dezelfde kenmerken, dezelfde isolatieoplossingen krijgen. De fracties hebben schriftelijke vragen aan het College gesteld en hopen te horen wat het college voor extra maatregelen wil gaan nemen.

Labels: , ,