Waarom wij bidden

Week van gebed foto
Door ChristenUnie Groningen op 18 januari 2022 om 15:50

Waarom wij bidden

Meestal delen wij op deze pagina iets over de voorstellen, moties of beleid waar wij als fractie mee bezig zijn. Wij proberen onze volgers een goed beeld te geven van onze standpunten in de verschillende dossiers die spelen.

Over het enige onderdeel dat elke maandagavond terugkomt op de agenda, hebben wij het daarentegen niet zo vaak: de opening met gebed. Er zijn zoveel andere dingen om te benoemen, het is soms een uitdaging voor een kleine fractie met drie raadsleden de drukke politieke agenda bij te benen.

En toch. Als de voorzitter op maandagavond vraagt: “zullen we beginnen?”, dan gaat de laptop juist dicht en houden we ons even niet bezig met politiek. Elke week bereidt een ander lid van de fractie een opening voor. Dat kan van alles zijn: een lezing uit de Bijbel, natuurlijk, maar ook een gedicht, een stuk uit een interview, een kunstwerk. Daarna spreekt diegene een kort gebed uit waarin wij om zegen vragen voor de beslissingen die worden genomen. Zo’n opening geeft een mooi inkijkje in het persoonlijke (geloofs)leven van de fractieleden, wat hen inspireert, en hun motivatie om zich in de politiek in te zetten. Maar belangrijker nog: de opening plaatst alles wat erop volgt in een bepaald perspectief. Wat dat is, verwoordt oud-Kamerlid Eppo Bruins in zijn GroenLezing treffend, als hij het heeft over gebed:

“Bidden is loslaten: het beste medicijn tegen maakbaarheidsdenken. Bidden is jezelf klein maken. Niet jezelf wegcijferen of onbelangrijk maken. Maar wel erkennen dat er Iemand groter is dan jijzelf. Bidden is de ander centraal stellen (de ander met én zonder hoofdletter). Bidden is ook ontvangen. Als we de handen samenvouwen of openhouden, verandert onze hartsgesteldheid. En daarmee veranderen we onze omgeving.”

De opening met gebed is niet iets dat wij elke vergadering plichtsgetrouw aftikken, omdat wij nou eenmaal de ChristenUnie zijn. Het is ook niet een agendapuntje voordat het echte werk begint. Gebed ís het echte werk, de hartslag van wie wij willen zijn en wat wij willen uitdragen. Zoals Bruins zegt: “Regeren begint met bidden. Want alles wat heerst en macht heeft, is door Hem en voor Hem gemaakt.”

Dit stuk delen wij n.a.v. de Week van Gebed. Van 16 t/m 23 januari bidden christenen wereldwijd voor eenheid, voor de wereld en voor hun woonplaats.

Wil je meer weten over de Week van Gebed? Kijk dan hier. Hier vind je meer informatie vinden over de Week van Gebed in Groningen.

_____________________

1. De Groen van Prinstererlezing (kort: de GroenLezing) wordt jaarlijks georganiseerd door het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. Op 15 oktober 2021 werd deze uitgesproken door oud-Kamerlid Eppo Bruins.

Labels: , ,