Werkbezoek WIJS

peter_vierkant.jpg
Door Peter Rebergen op 8 februari 2023 om 14:52

Werkbezoek WIJS

Afgelopen woensdag waren we te gast bij één van de locaties van WIJS, aan de Metaallaan. WIJS verbindt studenten en samenleving: voor en met inwoners van Groningen zetten jongeren zich op allerlei manieren in. Ze helpen inwoners met juridische en financiële vragen, doen onderzoek naar wat er speelt in de wijk en organiseren projecten voor meer leefbaarheid. Voor de studenten een kans om praktijkervaring op te doen en te leren van de ervaringen van inwoners. Het initiatief werkt dus twee kanten op: studenten en stadjers helpen elkaar!

Tijdens ons werkbezoek blijkt al snel dat de kracht van WIJS ligt in het verbinden van mensen en organisaties. "Wijk Inzet door Jongeren en Studenten" wordt volledig gerund door studenten en jongeren, maar werkt nauw samen met de gemeente, de Hanzehogeschool, Stichting WIJ, de Rijksuniversiteit Groningen, Noorderpoort en het Alfa College.

WIJS is begonnen in de wijk Paddepoel, maar inmiddels kunnen inwoners bij zes locaties terecht met vragen, bijvoorbeeld voor hulp bij de belastingaangifte of om digitaal zaken met de gemeente te regelen. Maar ook als je gewoon even een praatje wilt maken of een kop koffie wilt drinken, kun je bij WIJS terecht. Studenten en jongeren van verschillende studierichtingen doen daarnaast onderzoek naar wat er in wijken leeft en zetten activiteiten op om Groningen mooier, leuker en veiliger te maken.

Ons gesprek ging over kansen, maar ook over de uitdagingen waar WIJS mee te maken heeft. Dankzij de samenwerking met onderwijsinstellingen levert het werken bij WIJS studenten studiepunten op, maar ook zij kampen met een tekort aan vrijwilligers. Jongeren hebben overvolle agenda's en voelen de druk om zich vooral op studieprestaties te richten terwijl ze, als ze eenmaal aangehaakt zijn, juist enthousiast zijn. Het is een trend die breder speelt: het aantal vrijwilligers neemt af. Een paar weken geleden werd onze motie voor een Groningse Dag van de Vrijwilliger aangenomen, om vrijwilligerswerk meer onder de aandacht te brengen en te waarderen. Een goede eerste stap, maar we zijn er nog niet. Voor een samenleving met oog voor elkaar zijn mensen die zich belangeloos inzetten voor anderen onmisbaar. Goed om in gesprek met initiatieven als WIJS manieren te blijven vinden om jongeren enthousiast te maken voor vrijwilligerswerk. Zoals uit de verhalen tijdens ons werkbezoek blijkt, zou het dan zomaar zo kunnen zijn dat iets wat je voor een ander doet jezelf uiteindelijk minstens net zo veel brengt!

Hier lees je meer over WIJS.

Labels: , , ,