Verkiezingsblog #1: Achter de Gordijnen van de Stad

FOTO_INGEmaandag 17 september 2018

Vanaf vandaag tot aan de verkiezingen op 21 november publiceren we elke maandag een verkiezingsblog. Hierbij kun je kennismaken met onze top-5 kandidaten en hun standpunten. Vandaag de aftrap door onze fractievoorzitter en lijsttrekker Inge Jongman: 'Achter de Gordijnen van de Stad'

Achter de gordijnen van de stad…

Vlak nadat ik terugkwam van vakantie, fietste ik weer door de stad. Ik merkte dat ik van deze stad houd en in mijn vakantie de Brugstraat, het A-kerkhof, de Prinsentuin en al die andere mooie plekken gemist had. Tegelijk is Groningen ook een stad waar we niet achterover kunnen leunen door alleen maar te kijken naar het mooie. Want achter de gordijnen van deze stad leven ook mensen die het niet meer zien zitten, chronisch ziek zijn en steeds verder van het leven af komen te staan of moeders die niet weten hoe ze deze maand de gymschoenen van de kinderen moeten betalen.

Al die mensen in alle soorten en smaken, op dit moment 202.000 en met de inwoners van Haren en Ten Boer erbij 226.000. Dat maakt ons straks de vijfde gemeente van Nederland. Dat betekent wel iets voor onze politieke verantwoordelijkheid. Het gaat nog niet goed met iedereen en daar willen wij oog voor hebben. Als mensen van de ChristenUnie zitten we er ook niet voor onszelf. Politiek dient altijd een hoger belang: gerechtigheid. Dit betekent allereerst dat wij ons willen inzetten voor een dienstbare samenleving, dat wil zeggen een samenleving waarin mensen naar elkaar omzien, op elkaar betrokken zijn en waarin niet het recht van de sterkste geldt. Zo’n samenleving kan niet zonder een sterke overheid, maar dan wel een overheid die verder kijkt dan haar eigen neus c.q. haar eigen belangen en een overheid die zich niet enkel laat leiden door de wil van de meerderheid maar ook oog heeft voor de minderheid of dat in ieder geval meeweegt. Dat is de manier waarop wij politiek actief willen zijn.

Wij hebben veel ambities voor de nieuwe gemeente Groningen. Groningen is een plaats waar veel mensen wonen, werken, kinderen krijgen, oud worden, dakloos raken, opgeleid worden en nog veel meer. Dat betekent in eerste instantie dat we huizen moeten bijbouwen. Dat betekent dat we onze jongeren in een beter schoolgebouw willen huisvesten omdat sommige gebouwen niet meer kunnen. Dat betekent dat we mensen met schulden willen helpen eruit te komen door middel van effectieve schuldhulpverlening.

Ieder mens is door God en naar Zijn evenbeeld gemaakt en door Hem geliefd, dit is een citaat uit ons prachtig geschreven verkiezingsprogramma. Maar als al die mensen alles alleen doen, wordt het een onleefbare samenleving. In deze volle wereld, met al die volle agenda’s, levend in de drukke stad of op het rustige platteland met een net zo volle agenda of wonend in een kinderrijke woonwijk, leven al die mensen wat ons betreft niet op eilandjes, maar in een samenleving. Er gebeuren al heel veel mooie dingen in Groningen. Er gaan pannetjes soep naar de buren. Er zijn vrijwilligers die rijden voor de voedselbank. Dat is prachtig, maar toch komt uit enquêtes vaak naar voren dat mensen eenzaam zijn..

Wij willen dat wij met zijn allen oog hebben voor elkaar. Hoe vol, hoe druk, hoe snel de wereld ook is en hoe ongeloof krap de tijd is die je over hebt. Welke zorgen en problemen er ook zijn ChristenUnie wil vasthouden aan oog hebben voor elkaar. Kan dat? Ja, kijk eens naar Jezus, inspiratiebron. Dat is voor ons een cruciaal uitgangspunt en vormt de basis voor onze inzet voor iedereen in onze gemeente. We doen, ook in de komende raadsperiode, ons uiterste best oog te hebben voor alle inwoners van de gemeente en voor hen aan de slag te gaan. Mét oog voor elkaar. Zodat we de mensen “achter de gordijnen” nog beter kunnen helpen.

Met deze lijst van mensen, met dit campagneteam, met de inhoud van het verkiezingsprogramma en met veel ambities willen we deze keer de derde zetel halen! Wij hebben vanaf 1948 twee zetels gehad, die derde gaat er na 70 jaar komen. Daar zijn twee dingen voor nodig die we niet in de hand hebben. Het eerste is de zegen van God, het tweede kiezers die op 21 november één van de namen op onze lijst rood maken.

Reacties op 'Verkiezingsblog #1: Achter de Gordijnen van de Stad'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.