Ga toch fietsen: vier mooie routes door de provincie

gatochfietsen.jpeg
Door ChristenUnie Groningen op 15 april 2021 om 10:30

Ga toch fietsen: vier mooie routes door de provincie

Het mooie weer komt er weer aan en dat betekent dat we steeds vaker buiten te vinden zijn! Helaas laat de huidige situatie nog niet zo veel toe, maar als fractie kijken we graag naar wat wél kan in deze tijd. Wat we bijvoorbeeld graag doen met mooi weer is fietsen door de provincie. Fietsen is een uitstekende manier om in beweging te blijven, goede gesprekken met elkaar te voeren en de omgeving te verkennen. Er is zo veel moois buiten de stad te vinden! Graag delen wij daarom onze vier favoriete routes met jullie, naar elke windstreek één. Of het nou op een normale fiets, e-bike of racefiets is, geniet van al het moois dat Groningen te bieden heeft: ga toch fietsen!

Route 1 – Richting Zuidlaren (± 40 km)

hoornsemeer

Als je de stad in zuidelijke richting uit fietst, kom je al snel bij het Hoornsemeer. Langs dit meer fiets je richting Haren. De Nikolaaskerk in Haren heeft een opvallende toren met een achtkantige torenspits. In Onnen kom je een paar gebouwen tegen in de stijl van de Delftse School, zoals het pompgebouw. Je fietst door Noordlaren, waar één van de twee hunebedden uit onze provincie te vinden is. Een leuk weetje: de torenspits van de kerk in Noordlaren bevat een paard, net zoals de Martinitoren. Via Midlaren bereik je uiteindelijk Zuidlaren. Vanaf daar gaat de route weer omhoog. Je fietst door de Kropswolderbuitenpolder, waar je prachtige dieren als vogels en Schotse hooglanders tegen kan komen.

Bekijk hier de route

Leestip: De middeleeuwse handelsweg Groningen-Coevorden

Route 2 – Richting Appingedam (± 60 km)

Appingedam (1).jpeg

De route gaat naar het Noordoosten, richting Delfzijl. Allereerst neem je een kijkje bij Meerstad, waar het grootste landkunstproject van Nederland te vinden is. In Slochteren fiets je langs landgoed Fraeylemaborg, dat net helemaal is gerestaureerd. De route vervolgt naar Schildwolde, langs de kerk met haar toren uit 1289! In Appingedam is het zeker de moeite waard om even bij de hangende keukens te stoppen. Fiets verder langs het Damsterdiep en langs het landgoed Ekestein. Vervolgens fiets je dwars door de oude gemeente Ten Boer, terug naar de Grote Markt.

Leestip: Appingedam: hoofdstad van de Ommelanden

Route 3 – Richting het Noorden (± 40 km)

Allersmaborg  (1).JPG

Over het Jaagpad fiets je langs het Reitdiep de stad uit. Je passeert wierde Oostum, met een kerkje uit de 13e eeuw. In Garnwerd fiets je door de Burgemeester Brouwerstraat en langs Café Hammingh. Je kunt een kijkje nemen bij het strandje bij Garnwerd aan Zee, waar ons raadslid Tessa Moorlag een paar jaar geleden is getrouwd! De route vervolgt zich naar Aduarderzijl, met een sluis die een grote rol heeft gespeeld in de aanval van Bommen Berend op Stad. Via de Allersmaborg, Saaksum en Den Ham fiets je naar Aduard. Aduard staat bekend om zijn voormalige klooster uit 1192, waarvan nu alleen de ziekenzaal nog over is en wordt gebruikt als een kerk. Via het Jaagpad fiets je weer terug naar Stad.

Bekijk hier de route

LeestipWatermanagement door de monniken van Aduard

Route 4 – Door de Onlanden (± 40 km)

Nienoord

Vanaf de Grote Markt fiets je naar het Stadspark. Het Stadspark is een cadeau aan de stad van Groninger industrieel Jan Evert Scholten. Via de Onlanden vervolg je de route naar Paterswolde. De Onlanden is een prachtig natuurgebied en waterreservoir voor als het hoog water dreigt te worden. Via De Horst fiets je het esdorp Peize in. Hier fiets je onder andere langs de Johanneskerk, uit de 13e eeuw. Vervolgens fiets je langs landgoed Nienoord in Leek, een van de borgen die Groningen nog rijk is en waar onze fractievoorzitter Gerben Brandsema is getrouwd. In Midwolde kom je langs de Romaanse kerk, welke is gebouwd in de 12e eeuw. De kerk heeft een heel mooi praalgraf, gemaakt door Rombout Verhulst, vooral bekend om het praalgraf van Michiel de Ruyter in Amsterdam. Vanuit het Westerkwartier fiets je via Oostwold, De Poffert en Hoogkerk weer terug naar Stad.