Verkiezingsblog #7: relatieondersteuning

woensdag 24 oktober 2018

Vanaf vandaag tot aan de verkiezingen op 21 november publiceren we elke maandag een verkiezingsblog. Hierbij kun je kennismaken met onze top-5 kandidaten en hun standpunten. Dit keer praat Tessa Moorlag over relatieproblemen, en hoe we als gemeente hierin kunnen ondersteunen om de schade waar mogelijk te beperken of zelfs voorkomen.

Het afgelopen jaar is het uitvoeringsprogramma Scheiden zonder schade gestart. Een initiatief van ministers Dekker en de Jonge in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Eén van de punten die ze aandragen is dat ze graag willen dat er in iedere gemeente een scheidingsloket komt. Een plek waar ouders die willen scheiden terecht kunnen voor hulp en steun. Dit zodat de scheiding zo soepel mogelijk verloopt en de kinderen er zo min mogelijk schade van ondervinden.

Een mooi initiatief vind ik. Eén van de ergste dingen die een kind kan meemaken is ouders die al vechtend uit elkaar gaan. Het is mooi als ouders ergens terecht kunnen waar ze op een laagdrempelige en betaalbare manier geholpen kunnen worden tijdens hun scheiding. Toch word ik er verdrietig van als ik bedenk dat het blijkbaar nodig is in onze maatschappij dat loketten als deze er zijn. Het is nu eenmaal een feit dat veel mensen scheiden, laten we er dan maar voor zorgen dat we zo veel mogelijk de schade beperken.

En het is natuurlijk ook een feit. Steeds meer huwelijken of relaties lopen stuk en eindigen in een scheiding. Ik vraag me vaak af hoe dit kan. Beginnen we te snel aan een relatie? Hebben we te hoge of verkeerde verwachtingen van een relatie? Geven we te snel op? Het antwoord op deze vragen heb ik niet maar ik weet wel dat het goed is om er als samenleving over na te denken. Gelukkig is het beperken van schade tijdens de scheiding niet het enige dat wordt aangesneden in het uitvoeringsprogramma. Ook wordt er gekeken hoe ouders voorbereid en begeleid kunnen worden op en tijdens het ouderschap. Ik denk dat dit erg waardevol kan zijn. Kinderen opvoeden is niet iets dat je zomaar even doet. Het zet je relatie onder druk. Het is goed dat ouders daar op voorbereid worden.

Als ChristenUnie geloven we in relaties. We geloven dat het goed is voor een mens om samen te zijn. Dat je elkaar in een relatie kunt versterken. Daarom willen we ook juist graag investeren in relaties. Niet alleen in het bemiddelen van scheidingen of het begeleiden van ouders. Nee we willen dat we vanuit de gemeente hulp kunnen bieden bij het onderhouden en behouden van relaties. Ik zou willen dat mensen aan kunnen kloppen bij bijvoorbeeld een WIJ-team wanneer ze relatieproblemen hebben en er zelf niet uit komen. Dat ze hier op een laagdrempelige manier hulp kunnen ontvangen. Dat het ook betaalbaar blijft om relatieondersteuning te krijgen.

Natuurlijk zijn er ook relaties waarbij het gewoon niet werkt en dat het beter is als er een scheiding komt. Toch mogen hier kinderen niet de dupe van worden. Een scheiding is vaak al traumatisch voor een kind, laat staan wanneer het om een vechtscheiding gaat. Daarom lijkt het me goed om ook in onze gemeente een scheidingsloket te openen. Een plek waar ouders die willen scheiden terecht kunnen. Een plek waar ze zo vroeg mogelijk hulp en ondersteuning kunnen ontvangen zodat hun scheiding niet eindigt in een vechtscheiding.

Reacties op 'Verkiezingsblog #7: relatieondersteuning'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.