ChristenUnie Groningen wil gemeentelijk loket voor relatieondersteuning

LED-reclame-gemeente-groningen-matthijssen-ten-have3.jpgdonderdag 25 oktober 2018

ChristenUnie Groningen wil voor de komende collegeperiode een loket invoeren voor relatieondersteuning. Op deze manier kunnen mensen met relatieproblemen dicht bij huis en op laagdrempelige wijze deskundige hulp krijgen, en kan de schade voor kinderen bij een eventuele scheiding zoveel mogelijk beperkt worden.

Het voorstel vloeit onder meer voort uit het advies dat de commissie Rouvoet eerder dit jaar gaf. De commissie onderzocht hoe zo veel mogelijk kan worden voorkomen dat kinderen de dupe worden van een scheiding. Bij het loket kunnen ouders terecht voor meer informatie, voorlichting en ondersteuning. Ook kan het loket de ouders helpen om hun sociale netwerk te versterken, zoals familieleden en buren. In Groningen zou het loket uitstekend passen in de al bestaande WIJ-teams.

ChristenUnie kandidaat Moorlag: “Als ChristenUnie geloven we in de kracht van stabiele gezinssituaties. We gunnen het elk kind op te groeien in een liefdevol gezin. In de praktijk zien we dat relaties door diepe dalen kunnen gaan, en dat mensen het vaak lastig vinden de weg naar boven weer te vinden. En dat blijft niet zonder gevolgen: in ons land maken circa 70.000 thuiswonende kinderen per jaar een (echt) scheiding van hun ouders mee, met al het verdriet dat daarbij hoort. 16.000 kinderen hebben ernstige last van scheidingen en 15% van alle kinderen van gescheiden ouders hebben na een scheiding geen contact meer met een van de ouders. Daarnaast hebben eenoudergezinnen een grotere kans op armoede. Wij willen daarom dat de gemeente nadrukkelijk oog heeft voor kinderen om in die gevallen de schade zoveel mogelijk te beperken, en te ondersteunen waar kan.”

Voor meer informatie, lees verkiezingsblog nummer 7 van Tessa Moorlag over dit onderwerp. Deze is te vinden onder het kopje 'blogs' hierboven.

Foto: Matthijssen - Ten Have

Reacties op 'ChristenUnie Groningen wil gemeentelijk loket voor relatieondersteuning'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.