ChristenUnie Groningen: Laat omwonenden van wind- of zonneparken financieel meeprofiteren

Zonnepanelen.jpg
Oog voor elkaar logo blauw.jpg
Door ChristenUnie Groningen op 27 mei 2020 om 21:45

Als ChristenUnie Groningen vinden we de zorg voor onze schepping belangrijk. Daarom zijn wij voorstander van een voortvarende energietransitie, die ons daarnaast helpt om minder afhankelijk te worden van de gaswinning hier in Groningen. We vinden het belangrijk dat bewoners profiteren van de energietransitie, zodat zij niet alleen de lasten maar ook de lusten ontvangen. Daarom dienen wij samen met de PvdA en D66 een motie in die ervoor zorgt dat omwonenden van wind- en zonneparken financieel meeprofiteren.

In het klimaatakkoord is vastgelegd dat gemeenten aanvullende regels en eisen kunnen opstellen bij de uitvoering van de Regionale Energiestrategie (RES). Gemeenten bepalen zelf in hoeverre bewoners betrokken zijn bij de uitvoering van de energietransitie, en kunnen wetgeving opstellen om bewoners te laten delen in de opbrengsten van lokale zonne- en windparken. Als ChristenUnie Groningen zien wij graag dat onze bewoners profiteren van de energietransitie, en dat bewoners nabij zonne- en windparken iets terugkrijgen.

We verzoeken het college daarom te kijken naar mogelijkheden voor passieve participatie van bewoners. Dat betekent dat omwonenden van zonne- en windparken geen risico dragen voor de financiering, maar wel profiteren van de opbrengsten. De opbrengsten van de zonne- en windparken worden in dat geval ingezet voor de lokale gemeenschap. Dit kan bijvoorbeeld door het creëren van een inwonersfonds, waarbij de inwoners zelf bepalen waar de opbrengsten in worden geïnvesteerd. Voorwaarde voor ons is dat de opbrengsten worden geïnvesteerd in zaken die de gehele gemeenschap ten goede komen.

De motie is tijdens de gemeenteraad van woensdag 27 mei aangenomen.