Groene deelscooters in de gemeente: meer controle op standplaatsen

TOP5CU-8210.jpg
Door Tessa Moorlag op 2 december 2020 om 22:00

Groene deelscooters in de gemeente: meer controle op standplaatsen

We kunnen er niet meer omheen: de groene deelscooters die in ons straatbeeld zijn verschenen. De elektrische deelscooters zijn met een bedrag per minuut te gebruiken. Doordat een gebruiker ze op dit moment overal mag neerzetten, staan ze soms op de meest onlogische plekken geparkeerd. Zo stond er pas een scooter midden op het fietspad van de rotonde vanuit het stadspark richting Corpus den Hoorn. Dat is toch wel echt een van de negatieve kanten die de scooters met zich meebrengen.

Maar tegelijkertijd zien we ook dat er veel mensen, voornamelijk jongeren, gebruik maken van de scooters. De scooters blijken een toevoeging op het huidige mobiliteitssysteem in onze gemeente. De ChristenUnie is daarom ook blij met het plan dat in de brief die voor ons ligt wordt aangekondigd. We zien zeker de voordelen van de deelscooters, maar zouden graag zien dat er meer controle komt.

Een aantal zaken die we daarin belangrijk vinden:

• Er moet meer duidelijkheid en controle komen op de plaatsen waar de scooters gestald mogen worden. We vragen het college om uit te zoeken waar de scooters het meeste gebruikt worden en een toevoeging zijn op het huidige mobiliteitsnet.

• We zouden graag zien dat de deelscooters aansluiten op de visie die we als gemeente hebben op het gebied van ruimtelijke ordening en mobiliteit. We zien graag dat er voornamelijk ruimte komt voor de deelscooters op P+R terreinen en stations, zodat mensen sneller de auto laten staan als ze richting de binnenstad gaan en het verleidelijker is om met het ov te komen.

• We zouden graag meer informatie ontvangen over de plannen over de plekken waar de scooters neergezet kunnen worden en hier verder een gesprek over voeren met de raad. We zien bijvoorbeeld een mogelijkheid om in wijken parkeerplaatsen te maken, maar in de binnenstad vinden we dit lastig. De toegankelijkheid van de stad moet niet minder worden.

• De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er meer dan één aanbieder blijft, zodat de concurrentie blijft bestaan.

• We zijn benieuwd naar de kosten van de deelscooters, we vinden het reizen met de scooters vrij prijzig en merken dat het daardoor in mindere mate aantrekkelijk is om gebruik te maken richting het ommeland. We vragen ons af of het college kansen ziet om in het overleg met de aanbieders over de kosten te spreken.

Labels: