ChristenUnie wil helderheid van college over ‘spaghetti van coronasteun’ voor horeca

Gebakjes.jpg
peter_vierkant.jpg
Door Peter Rebergen op 12 april 2021 om 18:00

Vanmiddag heeft onze fractie vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouder over de ondersteuning van horecaondernemers. Aanleiding voor de vragen zijn de signalen en informatie vanuit de branche, de radio-uitzending van Pointer met als thema ‘spaghetti van de corona-steun’ en het verlengen van de maatregelen voor de horeca.

Bekendheid van regelingen
Hoewel het college al het een en ander doet in informatievoorziening, is de hoeveelheid van de verschillende regelingen (zoals de TONK en TOZO maar ook landelijke regelingen als TVL en NO) en alle voorwaarden onoverzichtelijk voor veel horecaondernemers. Wij vragen het college onder andere of zij vindt dat er voldoende wordt gedaan om de bekendheid van regelingen te vergroten en zo niet, wat verder kan worden ondernomen. Daarnaast vragen we of de gemeente goed voorbereid is op het moment dat de regelingen worden afgebouwd, met een toename van schuldhulpverlening als verwacht gevolg.

Financiële problemen
Naast dat de regelingen niet altijd even bekend of overzichtelijk zijn onder ondernemers, zijn de regelingen zelf niet allemaal volledig kostendekkend en in veel gevallen zelfs nog niet uitbetaald. Ondernemers komen hierdoor in financiële problemen. Het is van belang dat de ondersteuning aan ondernemers een gebalanceerd geheel is tussen de eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden van de ondernemer en de ondersteuning die Rijk en gemeenten bieden. We zijn benieuwd of het college van de financiële problemen op de hoogte is en hoe het college hier tegenaan kijkt. We zien de antwoorden dan ook graag tegemoet.

Labels: , ,