De Gerrit Krolbrug: een weloverwogen keuze

Schip.jpg
TOP5CU-8210.jpg
Door Tessa Moorlag op 13 oktober 2021 om 20:30

De Gerrit Krolbrug: een weloverwogen keuze

Bij de commissievergadering gaven we al aan dat het besluit dat voor ons ligt (de brug van 4,5 meter) met veel zorg genomen moet worden. We zijn een fietsstad en willen dat fietsers zo veel mogelijk soepel kunnen doorfietsen in onze stad. We willen iedereen die ons heeft voorzien van informatie en persoonlijke verhalen bedanken, de afgelopen week heb ik elke dag nieuwe informatie en verhalen mogen horen en lezen en in de tijd daaraan vooraf was het misschien niet elke dag maar zeker wekelijks dat de brug me bezighield. 

Er zijn veel zorgen over de toegankelijkheid en veiligheid van de brug. We begrijpen deze zorgen, de brug moet immers geen enorme belemmering worden op deze veel gebruikte route. Ook begrijpen wij de angst en zorgen die zijn ontstaan van en over mensen die mindervalide zijn, de Gerrit Krolbrug is er ook voor hen en moet dus toegankelijk blijven voor deze mensen. We hebben naar alle verhalen geluisterd die ons hierover zijn verteld. Daarnaast is er ontzettend veel energie en zorg gestoken in het verstrekken van informatie die we naast elkaar hebben kunnen leggen, waardoor we uiteindelijk een weloverwogen keuze hebben kunnen maken. Een keuze die in onze ogen de beste is voor de meeste fietsers die gebruik maken van de Gerrit Krolbrug, een brug die toegankelijk is voor iedereen. 

Na het afwegen van alle informatie denken wij dat het besluit dat voor ons ligt gaat zorgen voor een Gerrit Krolbrug die voor de meeste fietsers voordelig uitpakt. Een hogere brug zal zorgen voor minder wachttijd en minder brugopeningen, zo blijkt uit de metingen die we hebben ontvangen. Er is ruis ontstaan over het aantal openingen dat zal verminderen, voor nu halen we uit de informatie die we hebben ontvangen dat de wachttijd voor fietsers aanzienlijk minder wordt. We vragen het college en daarmee ook Rijkswaterstaat deze onduidelijkheid weg te nemen in de weg naar het voorlopig ontwerp, zodat we niet blijven verzanden in een welles/nietes spel.  

In de commissievergadering hebben we al een aantal randvoorwaarden aangegeven voor de 4,5 meter brug. Voor de meeste fietsers zal de brug geen grote belemmering zijn, het wordt geen onneembare vesting - de brug wordt verhoogd met mijn lengte min 12 centimeter. De brug krijgt een acceptabele hoogte die voor de meeste fietsers goed begaanbaar is. Wel zien we graag dat de helling die genomen moet worden zo toegankelijk mogelijk wordt, dit is de reden dat we de motie van de Partij van de Arbeid mede indienen die vraagt om het optimaliseren van de helling. Daarnaast zien we ook graag dat het protocol voor het openen van de bruggen aangescherpt wordt. We zien hierin kansen om het aantal brugopeningen nog meer te reduceren. De bruggen van 4,5 meter gaan nu open voor schepen die er onderdoor zouden passen omdat de opening wordt aangevraagd, we zien dit graag veranderen. Dit is de reden dat we ook deze motie mede indienen.  

Dan als laatste maar zeker niet minst belangrijke voorzitter, de toegankelijkheid van de brug. De Gerrit Krolbrug moet ook begaanbaar blijven voor mensen die mindervalide zijn. Dit is de reden dat we mede-indiener zijn van de motie van GroenLinks die vraagt om, in samenspraak met de werkgroep toegankelijkheid, te zoeken naar de beste mogelijkheden om de brug toegankelijk te houden voor iedereen en deze mogelijkheden ook toe te passen zodat mensen voor wie de helling te zwaar is alsnog gebruik kunnen maken van de Gerrit Krolbrug.   

Labels: