Dag van de Vrijwilliger

peter_vierkant.jpg
Door Peter Rebergen op 16 november 2022 om 14:28

Dag van de Vrijwilliger

Vrijwilligers zijn onmisbaar voor onze samenleving. In Groningen zet een derde van de volwassenen zich in als vrijwilliger, maar dat aantal neemt af. Daarom dienden wij afgelopen raadsvergadering een motie in om vrijwilligerswerk te waarderen en te stimuleren. Het voorstel werd aangenomen: op 7 december 2023 vindt de eerste editie van de Groningse Dag voor de Vrijwilliger plaats!

Op de Groningse Dag van de Vrijwilliger zijn er activiteiten voor vrijwilligers als waardering voor en ondersteuning en stimulering van vrijwilligerswerk in Groningen. De raad trekt hiervoor 15.000 euro uit. Vrijwilligerswerk is van grote economische, maatschappelijke en sociale waarde in onze maatschappij. Wij hopen dat zo'n dag, waarop vrijwilligers in het zonnetje worden gezet, eraan bijdraagt dat mensen zich bewust worden van en enthousiast worden voor de vele manieren die er zijn om zich belangeloos in te zetten voor hun medemensen.

In de gemeente Groningen is overigens al langer een Dag van de Mantelzorger. Dan zijn er verschillende activiteiten om mantelzorgers te waarderen en te ondersteunen. Maar voor vrijwilligers die ander vrijwilligerswerk doen, was zo'n dag er nog niet.

Tijdens diezelfde raadsvergadering werden nog twee andere CU-moties aangenomen, over de uitbreiding van repaircafé's en de ondersteuning van duurzame relaties