ChristenUnie Groningen maakt zich zorgen over aanpak mensenhandel en misstanden in de prostitutie

Nachtclub op de Wallen.jpg
Door Gerben Brandsema op 2 maart 2020 om 16:56

De Groningse gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie maakt zich zorgen over het toezicht op misstanden in de prostitutie en de aanpak van mensenhandel in de gemeente Groningen. De Nationale Politie heeft laten weten per 1 april te stoppen met de controle van bordelen, waardoor ambtenaren van de gemeente deze controles zelf moeten gaan uitvoeren.

Landelijk officier mensenhandel, Warner ten Kate, uitte eerder dit jaar al zijn zorgen hierover in het programma Nieuwsuur. Ten Kate vertelt dat hij de afgelopen vijftien jaar veel mensenhandel zaken heeft gezien die zijn begonnen in de legale prostitutie. De ChristenUnie maakt zich hierover zorgen, omdat ze signalen oppikt dat het vertrek van de politieagenten uit de Nieuwstad nadelige gevolgen heeft voor de aanpak van misstanden in de prostitutie en mensenhandel.

De ChristenUnie heeft gesproken met zorgprofessionals die werkzaam zijn in de hulpverlening rond prostitutie en mensenhandel in de gemeente Groningen. Eén van de merkbare gevolgen van de bezuinigingen bij de Nationale Politie is het stoppen van het politieduo in de Nieuwstad per 1 april aanstaande. Dit politieduo is een aantal keren per week aanwezig in de Nieuwstad, heeft goed zicht op wat er speelt en vangt signalen van mensenhandel snel op. Ze hebben korte lijntjes die heel belangrijk zijn en verloren gaan als ze stoppen. Op dit moment merkt men al dat lijntjes langer worden, wat de samenwerking, efficiëntie en effectiviteit niet ten goede komt. De professionals geven aan dat het politieduo voor hen waardevol is om snel te kunnen schakelen, even te kunnen sparren, of indien nodig snel op te kunnen schalen. Daarnaast kwam het beeld naar voren dat de samenwerking tussen zorgprofessionals, gemeente, WIJ-teams, scholen en de politie op het gebied van mensenhandel nog verder versterkt kan worden.

Naar aanleiding van deze signalen wil de ChristenUnie van het college weten of ze deze signalen herkennen, en hoe ze de overgang van de controles door agenten naar ambtenaren soepel gaat laten verlopen. ChristenUnie raadslid Gerben Brandsema: “Als gemeenteraadsfractie voelen we ons verantwoordelijk voor de mensen die werkzaam zijn in de prostitutie, zeker voor degenen die tegen hun wil in deze sector zijn beland. Het verhaal van de landelijk officier mensenhandel laat zien dat een legale prostitutiebranche niet automatisch zorgt voor het verdwijnen van misstanden en mensenhandel. Daarom vinden we het belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt, en dat de controle op deze regels goed verloopt. Omdat we signalen opvangen dat de samenwerking met de hulpverlening lastiger wordt met het vertrek van de politieagenten uit de Nieuwstad, vragen we het college hoe de overdracht van taken zo soepel mogelijk kan verlopen. We willen hiermee waarborgen dat er voldoende aandacht blijft voor deze vrouwen in een sector waar een groot risico bestaat op uitbuiting en mensenhandel.”