Berichten over Prostitutie

1. Jongen tegen Hek
    Door Gerben Brandsema op 14 januari 2022

ChristenUnie Groningen: Onvoldoende zicht op minderjarige jongens in de prostitutie

Onze fractie maakt zich zorgen over de positie van (minderjarige) jongens die seksueel worden uitgebuit. Er is totaal geen zicht op minderjarige jongens in de prostitutie, zo blijkt uit het vorige maand verschenen rapport van het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) en hulpverleningsorganisatie Lumens.

In vijf jaar tijd kwamen slechts 45 jongens in beeld bij officiële instanties, tegenover ruim 1.100 meisjes. Dat is een bizar verschil, vindt onze fractie. Het verschil klopt volgens hulpverleners en slachtoffers zelf ook niet. Dat komt door verschillende redenen: er kunnen bijvoorbeeld taboes rusten op het vragen om hulp, op geaardheid en op het hardnekkige idee dat mannen geen slachtoffer horen te zijn.

2. Mensenhandel prostitutie.jpg
    Door Gerben Brandsema op 6 juli 2021

Leer hotelmedewerkers signalen van illegale prostitutie en mensenhandel herkennen

Jaarlijks zijn er in Nederland ongeveer tussen de 5000 en 7000 slachtoffers van mensenhandel. Een groot deel hiervan is slachtoffer van seksuele uitbuiting. Vanuit verschillende hoeken is daarnaast gebleken dat door de coronamaatregelen een toename is van illegale prostitutie in hotels, vakantieparken en woningen. Deze signalen vinden wij zorgelijk, en willen daarom dat de bewustwording bij hotelmedewerkers in het herkennen van mensenhandel en illegale prostitutie wordt vergroot.

3. Nachtclub op de Wallen.jpg
    Door Gerben Brandsema op 2 maart 2020

ChristenUnie Groningen maakt zich zorgen over aanpak mensenhandel en misstanden in de prostitutie

De Groningse gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie maakt zich zorgen over het toezicht op misstanden in de prostitutie en de aanpak van mensenhandel in de gemeente Groningen. De Nationale Politie heeft laten weten per 1 april te stoppen met de controle van bordelen, waardoor ambtenaren van de gemeente deze controles zelf moeten gaan uitvoeren.

Labels:

4. Inge_overweeghuis.jpeg
    Oog voor elkaar logo blauw.jpg
    Door ChristenUnie Groningen op 13 september 2019

Wethouder Inge Jongman opent Overweeghuis

Vandaag opende wethouder Inge Jongman het Overweeghuis in Groningen. Het Overweeghuis is een plek waar prostituees terecht kunnen die overwegen te stoppen.

Labels: