Extra gaswinning door vertraging stikstoffabriek onacceptabel

peter_vierkant.jpg
Door Peter Rebergen op 1 juni 2022 om 18:18

Extra gaswinning door vertraging stikstoffabriek onacceptabel

De vertraagde oplevering van de stikstoffabriek in Zuidbroek mag in geen geval leiden tot het winnen van meer gas in Groningen dan eerder besloten door de staatsecretaris. Mocht de vertraging toch tot een hoger winningsbesluit leiden, dan moet de gemeenteraad daartegen in beroep gaan. Dat is de strekking van de motie die we woensdag hebben ingediend tijdens de raadsvergadering.

In de motie roepen wij het college op, om nogmaals duidelijk te maken aan de Rijksoverheid dat het besluit om in 2023 te stoppen met de gaswinning uit het Groningerveld moet worden nagekomen. Ook willen wij de handen ineen slaan als hele regio, om alles in het werk te stellen zodat de gaskraan niet verder opengaat. Mocht de staatssecretaris hier wél toe besluiten, dan zullen wij als gemeenteraad in beroep gaan.

Het afbouwen van de gaswinning, en boven alles het definitief dichtdraaien van de gaskraan is van het grootste belang voor de inwoners van het aardbevingsgebied. Zij verdienen zekerheid en veiligheid. Als gemeente zullen we daarom alles in het werk stellen om de Rijksoverheid aan haar beloftes te houden.

De motie is unaniem aangenomen. Lees hem hier terug: https://gemeenteraad.groningen.nl/documenten/Motie/Motie-M01-Alle-partijen-Geen-extra-gaswinning.pdf

Labels: , ,