Werkbezoek bij Stichting Present

FotoSten.jpeg
Door Sten Wennink op 3 juni 2022 om 15:16

Werkbezoek bij Stichting Present

Afgelopen donderdag waren we te gast aan de Ulgersmaweg, waar naast de Voedselbank ook Stichting Present gevestigd is. Goed om bijgepraat te worden over de signalen die de mensen in het veld oppikken en samen na te denken over hoe we deze mooie organisatie in Groningen kunnen ondersteunen.

Stichting Present koppelt vrijwilligers aan mensen die hulp nodig hebben bij een specifieke klus. Waar andere, structurele vormen van hulpverlening niks kunnen betekenen komt Present in actie, door praktische en doeltreffende hulp: helpen met verhuizen, het opknappen van een tuin en ga zo maar door. Kleine dingen die een groot verschil maken voor hulpvragenden die geen aanspraak kunnen maken op een groot netwerk of betaalde krachten. Of, zoals coördinator Babette Versloot het noemt: "Wij zijn familie voor één dag."

Dat blijft mij in het bijzonder bij van dit bezoek: bij Present hebben ze door dat het niet alleen om de klus gaat, maar om de verbinding tussen mensen. Daarom moedigen ze vrijwilligers en hulpvragenden aan om samen te werken en dan in gesprek te gaan. Als het even kan, laten ze een project doen door een groep vrijwilligers uit de buurt. Zo bouwen ze bruggen tussen mensen.

Ten slotte: door wat ze doen komt Present achter de voordeur bij mensen, die voor overheidsinstanties soms lastiger te benaderen zijn. Daardoor zien en horen ze ook dingen, die ook voor ons belangrijk zijn om te weten. Organisaties als Present hebben vaak als eerste door waar het mis gaat en waar gemeentebeleid tekort schiet. Daarom waren we erg blij met de uitnodiging om eens langs te komen en zullen we in de toekomst zeker in gesprek blijven!

Ons motto als ChristenUnie Groningen is "oog voor elkaar". Hoe dat eruit ziet? Het antwoord vind je aan de Ulgersmaweg!

Meer weten over wat Stichting Present doet en hoe je zelf kunt helpen? Klik hier!

Labels: ,