Evaluatie Overweeghuis: "Een aanwinst voor Groningen"

Inge Overweeghuis Evaluatie.jpeg
FotoSten.jpeg
Door Sten Wennink op 28 juni 2022 om 13:24

Evaluatie Overweeghuis: "Een aanwinst voor Groningen"

Afgelopen dinsdag kreeg Inge Jongman het evaluatierapport van het Overweeghuis overhandigd. In het Overweeghuis worden vrouwen opgevangen die in de prostitutie zijn vastgelopen. In de afgelopen jaren is aan vijftig vrouwen hulp verleend. De evaluatie laat zien hoe levensveranderend dit initiatief is.

Nadat de gemeente in 2019 overging tot de sluiting van de tippelzone, is de ChristenUnie zich blijven inzetten voor een plek waar vrouwen die in de prostitutie zijn vastgelopen terecht kunnen. Dat werd het Overweeghuis, een burgerinitiatief van Jeanet Grimmius, Riekje Kok en Evert Sulman, inwoners van Groningen. In het Overweeghuis kunnen deze vrouwen, die vaak een complex levensverhaal hebben, zich in alle rust en veiligheid bezinnen op hun toekomst en overwegen om met de prostitutie te stoppen. Het initiatief ontvangt voor 40% subsidie vanuit de gemeente en draait verder op giften en vrijwilligers. Als wethouder heeft Inge Jongman zich ingezet voor het Overweeghuis, en dat zal zij in de komende periode blijven doen. De onafhankelijke evaluatie die nu heeft plaatsgevonden geeft hier ook alle reden toe.

Het evaluatierapport van bureau Breuer & Intraval is duidelijk: "Met het Overweeghuis is een opvangplek gecreëerd voor vrouwen die zich in de marge van de samenleving bevinden en vaak met uitbuiting en geweld te maken hebben. Het is een aanwinst voor Groningen dat deze bewoners van de stad een helpende hand wordt gereikt en dat er niet wordt weggekeken ‘omdat de situatie zo complex is’." Zij constateren ook dat onder vrouwen in de prostitutie ‘onverminderd behoefte’ is aan een dergelijke veilige plek.

Wij zijn blij met het Overweeghuis in onze gemeente en dankbaar voor de vrijwilligers die het draaiende houden. Het is een inspirerend voorbeeld van hoe we een verschil in mensenlevens kunnen maken door als inwoners en gemeente de handen ineen te slaan.

Het hele rapport lezen? Dat kan hier.

Labels: , ,