Tweede Kamerfractie bezoekt Groningen

DorpshuisTB.JPG
Door ChristenUnie Groningen op 6 juni 2023 om 10:08

Tweede Kamerfractie bezoekt Groningen

Vandaag en morgen gaat de Tweede Kamer (opnieuw) in debat over het rapport van de Parlementaire Enquête-commissie Aardgaswinning Groningen (Pegas). In voorbereiding daarop bracht op maandag 8 mei de (vrijwel) voltallige Kamerfractie van de ChristenUnie een bezoek aan Groningen. Raadslid Peter Rebergen: “De wetenschap van de grote impact op het leven van Groningers is wat het debat nodig heeft. Dat zie je pas, als je mensen in de ogen kijkt. Groningen moet recht worden gedaan, daarom is dit bezoek in de voorbereiding zo belangrijk.”

Fractievoorzitter Mirjam Bikker en Kamerleden Stieneke van der Graaf, Nico Drost en Don Ceder spraken met inwoners en bestuurders in Appingedam, Delfzijl en Ten Boer. Zo probeerden ze een antwoord te vinden op de vraag wat ereschuld volgens de betrokkenen inhoudt en hoe een oplossing eruit zou kunnen zien. Op deze wijze bracht de partij aanbeveling 11 van de Parlementaire Enquêtecommissie Gaswinning Groningen om met Groningers in gesprek te gaan in de praktijk. Natuurlijk zijn al vaker individuele Kamerleden op werkbezoek geweest. Toch vindt Inge Jongman (wethouder Versterking en Herstel & dorpswethouder Ten Boer) dat de aanwezigheid van de fractie als geheel dit werkbezoek anders maakt: “Het laat allereerst zien zien dat er écht aandacht is voor de problemen die die gaswinning heeft veroorzaakt. Maar vooral: de negatieve gevolgen van de gaswinning hebben impact op allerlei domeinen, van onderwijs tot sociale cohesie. Doordat vier kamerleden met verschillende portefeuilles aanwezig zijn, komt het grotere plaatje in beeld.”

Op het programma stonden onder andere een fietstocht door Opwierde, een bezoek aan het Kindcentrum Delfzijl Noord, het bekijken van de film ‘De Barst’, een wandeling door de Ommelanderstraat in Ten Boer en een inloopbijeenkomst voor Groningers.

Woordvoerder Mijnbouw Groningen Nico Drost bij het einde van het bezoek: ‘Ik weiger mij erbij neer te leggen dat mensen worden vermalen door de molens die wij als overheid hebben opgetuigd. Laten we alsjeblieft opstaan en de hoop niet opgeven dat we het beter kunnen maken dan het is’.

Met dit uitgangspunt in het achterhoofd zal de Kamerfractie zich voorbereiden op het debat. Klik hier voor een uitgebreid verslag dat fotograaf Jan van Heerde schreef.

Lees hier de bijdrage van Mirjam Bikker aan het debat op 6 juni.

Labels: , ,