Hemelvaart maakt ons milder

peter_vierkant.jpg
Door Peter Rebergen op 9 mei 2024 om 19:15

Hemelvaart maakt ons milder

In deze blog wil ik bespreken wat Hemelvaart betekent, maar vooral wat de uitwerking daarvan is. En dat laatste zal ik ook maar direct prijsgeven: de hemelvaart maakt ons milder. En dat ga ik uitleggen, maar ik begin eerst met de betekenis van Hemelvaart.

Wat vind jij eigenlijk van Hemelvaartsdag? Vind je het een feestdag? En waarom is het dan feest? Op deze dag denken we aan de hemelvaart van Jezus, die zich na zijn dood en opstanding nog een tijdje op aarde heeft laten zien. Hij stijgt volgens het verhaal op naar de hemel en door een wolk kunnen de leerlingen hem al snel niet meer zien. Je zou zeggen dat het afstand betekent tussen Jezus en zijn leerlingen. Dat is toch niet iets om te vieren, zou je zeggen.

Maar Paulus zegt het anders: God heeft ons met Christus een plek gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. We zijn als zijn volgelingen intiem verbonden met Hem. En als hij in de hemel is, dan krijgen wij daar van mee. En dat hebben we niet verdiend, maar dat is genade. Wij hebben het er niet naar gemaakt. Die genade maakt ons anders. Je kijkt anders naar jezelf. Je hoeft niet zo op jezelf gericht te zijn, op het jezelf waar maken en overeind houden. Met genade kom je in een andere sfeer, de sfeer van oordelen laat je achter je. Je veroordeelt jezelf niet. Omdat je weet hoe God tegen je aankijkt, en dat je mag leven van genade. Je mag mild zijn in het oordeel naar jezelf en je wordt ook mild voor de ander. De cultuur van oordelen en veroordelen ga je achter je laten. Dat moet natuurlijk groeien. Je valt jezelf en anderen tegen. Anderen vallen jou tegen. Maar als God met ons geduldig is, zullen wij dat ook meer moeten worden. Dus dat is de uitwerking van Hemelvaart: we worden milder voor onszelf en anderen.

Labels: , , ,