Berichten geschreven door Laurent Dwarshuis

Laurent.png
    Door Laurent Dwarshuis op 12 februari 2024

Eerlijk Afvalbeleid

In deze blog wil ik het graag hebben over afvalbeleid. Politiek een succesnummer: elke raadsperiode wordt een paar keer gedebatteerd over afval. Hoe halen we het op, hoeveel moet een inwoner betalen voor afvalverwerking en hoe zorgen we er voor dat er minder wordt weggegooid? Daarom wil jullie meenemen in de ChristenUnie standpunten rondom afval, grondstoffen en recycling. In de raadsvergadering van 31 januari sprak de gemeenteraad over het wereldwijde afvalprobleem, op gemeentelijke schaal. Hoe kunnen we met elkaar minder weggooien en meer hergebruiken? Als fractie hanteren we drie ideeën: meer hergebruiken, doorgaan op de goede weg en eerlijk voor iedereen.

2. Stadshuis.png
    Laurent.png
    Door Laurent Dwarshuis op 17 januari 2024

De Spreidingswet

Maandag en dinsdag debatteerde de Eerste Kamer over de spreidingswet. In deze blog leg ik uit hoe deze wetgeving christelijke gemeentepolitiek - ook in Groningen - raakt. Ik wil jullie in deze blog meenemen hoe we als ChristenUnie-fractie ons in deze discussie hebben opgesteld en hebben gehandeld. Gelukkig lijkt nu een meerderheid in de Eerste Kamer voor deze wet te stemmen.

3. Laurent.png
    Door Laurent Dwarshuis op 11 februari 2022

Een warm huis voor iedereen

Vandaag is het Warmetruiendag: trek een warme trui aan en zet de verwarming een graadje lager. Niet alleen met een warme trui kan de verwarming een graadje lager, ook met een goed geïsoleerd huis.

De gemeenteraadsverkiezingen komen snel dichterbij. Eén van de grote thema’s naast zorg en wonen is klimaat. Als christelijke partij heeft de ChristenUnie oog voor de schepping én voor mensen. Duurzaamheid vinden wij geen luxe maar een noodzaak om de aarde leefbaar te houden. Daarom moeten duurzame alternatieven betaalbaar zijn voor iedereen.

In deze blog vertel ik waarom wij nu aandacht vragen voor isolatie van woningen.
    Mijn stelling is dat het in veel politieke een maatschappelijke discussies teveel over duurzame energieproductie gaat en te weinig over grootschalig en praktisch besparen van energie.
    De tochtstrippen kent iedereen zo langzamerhand wel. En de kachel een graadje lager kan ook, of trek een warme trui aan, zoals vandaag. Maar door alleen te focussen op de individuele gebruiker kijken we weg van grote problemen in onze maatschappij én de mogelijke oplossing. De oplossing: samen huizen isoleren.