Berichten over Begroting

1. Stadhuis Groningen.jpeg
    Door Gerben Brandsema op 12 november 2020

Woordvoering Gerben Brandsema begroting 2021

Twee weken geleden ben ik vader geworden. Dat is een bijzondere en speciale gewaarwording. Niet alleen het krijgen van een dochter, maar ook het volgende. Een bevalling in het UMCG waar je na één telefoontje terecht kunt, de kraamverzorgster die een dag later nadat we een uurtje thuis waren op de stoep stond en ons de eerste week op weg hielp, de GGD die in diezelfde week langskwam voor een hielprik en een gehoortest van onze dochter. En mijn vrouw en ik hoefden amper wat te doen voor al die ondersteuning. Ik wil er maar mee aangeven dat we in een ontzettend welvarend land leven waar we over het algemeen de zaken erg goed voor elkaar hebben.

2. Boerderij.jpg
    Door Gerben Brandsema op 11 november 2020

Maak onderscheid tussen Stad en Ommeland bij toeristenbelasting

Door de herindeling van de voormalige gemeenten Groningen, Haren en Ten Boer is toeristenbelasting ook in Ten Boer gaan gelden. Het tarief in de gemeente Groningen is €3,70, wat een stuk hoger is dan de tarieven in omliggende gemeenten. Omdat de voormalige gemeenten Ten Boer en Haren meer concurreren met buurgemeenten in het landelijk gebied dan met de stad Groningen, vindt de ChristenUnie het logischer om het tarief van de toeristenbelasting in Haren en Ten Boer te verlagen naar de tarieven in de buurgemeenten.