Berichten over Zorg

1. Bedelen.jpg
    TOP5CU-8147.jpg TOP5CU-8210.jpg
    Door Gerben Brandsema, Tessa Moorlag op 13 mei 2020

ChristenUnie en Groenlinks: verlaag financiële en juridische drempels voor dak- en thuislozen

Dak- en thuisloosheid is een steeds groter wordend probleem in Nederland. Zo verdubbelde het aantal daklozen volgens het CBS in 10 jaar tijd van 17.800 naar 39.300 in 2018. We maken ons daarom zorgen over de toename van het aantal dak- en thuislozen in ons land. De groep dak- en thuislozen bestaat voor een steeds groter deel uit mensen die door financiële omstandigheden hun huis hebben verloren, zo blijkt uit data van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Deze groep daklozen wordt ook wel 'economisch daklozen' genoemd. De verwachting is dat door de coronacrisis het aantal economische daklozen de komende jaren zal toenemen.

2. Oog voor elkaar logo blauw.jpg
    Door ChristenUnie Groningen op 1 juli 2019

ChristenUnie en GroenLinks: hoge winsten bij zorginstellingen onwenselijk

De ChristenUnie en Groenlinks Groningen stellen schriftelijke vragen aan het bestuur van de gemeente Groningen over de hoge winsten van sommige zorginstellingen. Onlangs publiceerden journalisten van o.a Follow the Money een onderzoek waaruit blijkt dat 174 zorginstellingen in Nederland een winstmarge hebben van meer dan 10%, waar 2-3% gangbaar is.

3. Senioren, hulp aan oudere man.jpg
    Door Gerben Brandsema op 26 juni 2019

Gerben: ‘Met huishoudelijke hulp op maat krijgt iedereen de zorg die hij of zij nodig heeft'

Afgelopen woensdag besprak de gemeenteraad de nieuwe aanpak van de huishoudelijke hulp. De huishoudelijke hulp verandert van een algemene voorziening naar een maatwerkvoorziening. Dit betekent dat de gemeente persoonlijk met elke cliënt in gesprek gaat om te kijken welke hulpvraag er is. Dit gebeurt tijdens het zogenaamde keukentafelgesprek.